logo
امروز : دوشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۴ ساعت ۱۷:۴۴
[ شناسه خبر : ۴۷۵۹۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
یادداشت؛

لزوم پیوند مسجد و خانواده

لزوم-پیوند-مسجد-و-خانواده-
امروز در جامعه ایرانی که در حال گذر از جامعه سنتی به جامعه مدرن و پسامدرن است بیش از هر زمان دیگری نیاز به استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود مساجد، مدارس و خانواده‌ها جهت رشد و توسعه اقتصادی و تعالی فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی احساس می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ در همه کشورهای پیشرفته صنعتی مثل ژاپن و کشورهای اروپایی برای آموزش و پرورش فرزندان موفق و خانواده‌های آنان جهت رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی به تناسب شرایط موجود و ساختارهای سیاسی خود تدابیر و برنامه‌ریزی‌های لازم از طرف مسئولان ذیربط صورت می‌گیرد که براساس ارزیابی‌های موجود و مقایسه با کشورهای درحال توسعه عملکرد موفقی در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی داشتند.

بیشتر بخوانید

امروز در جامعه ایرانی که در حال گذر از جامعه سنتی به جامعه مدرن و پسامدرن است بیش از هر زمان دیگری نیاز به چاره‌اندیشی، تدبیر و ارائه راهکارهای کاربردی جهت استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود مساجد، مدارس و خانواده‌ها جهت رشد و توسعه اقتصادی و تعالی فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی احساس می‌شود که کوتاهی و غفلت آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به‌دنبال خواهد داشت.

با توجه به اینکه قابلیت‌ها و زمینه‌های آن در کشور وجود دارد نياز به انسجام و پیوند ارگان‌ها و سازمان‌های ذیربط و همت بالای مدیریت کارآمدی جهت هم‌افزایی در استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود دارد.

مسجد، مدرسه و خانواده‌ها سه بال توانمند و بالقوه برای نظام تعلیم و تربیت اسلامی و ایرانی کشورمان برای پیشرفت و بالندگی هستند 

ظرفیت‌های موجود:

در ایران جمعیت حدود ۸۵ میلیون نفر جمعیت حدود ۲۶ میلیون خانوار زندگی می‌کنند که دارای ۱۱۰ هزار مدرسه با ۸۵ هزار مسجد با امکانات و تجهیزات و نیروهای انسانی توانمند و دلسوز است. 

آمار فوق نشانگر آن است با وجود ظرفیت و پتانسیل‌های موجود با فضای فیزیکی گسترده و کانون‌های فرهنگی و هنری نیاز مبرم به تعامل و همکاری بین سه ضلع مثلث مسجد، مدرسه و خانواده در قالب تفاهم‌نامه و مشخص شدن وظایف هر یک از طرفان احساس می‌شود.

 هرسه نهاد توانمند،‌ مفید، مؤثر و کارساز به شرط داشتن فعالیت قانون‌مند و نظام‌مند در مشارکت و استفاده از امکانات موجود ملی و محلی یکدیگر در سطوح مختلف هستند. 

با عنایت به اهمیت و نقش نظام تعلیم و تربیت با مشارکت اجتماعی، اقتصادی و احساس مسئولیت اولیا خانواده، مساجد و مدارس امکان‌پذیر بوده ولی نیاز به قانون تقسیم کار، مدیران کارآمد و با انگیزه و با احساس مسئولیت قانونی و شرعی در هر سه ارگان دارد.

رویکردها: 

در فرآیند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش ضرورت تحول از بعد سازماندهی، منابع و امکانات قوانین و مقررات به صورت مدیریت و راهبردی به تفکیک عوامل محیطی، فرهنگ سازمانی و منابع انسانی آورده شده به طوری‌که نهاد مسجد و مدرسه و خانواده دارای رویکرد آموزشی، تربیتی و حتی عبادی دارند تربیت فرزندان صالح، صادق و سالم خاستگاه اصلی نظام برای رشد اخلاقی، معنوی و اقتصادی دانش‌آموزان بوده و است.

مساجد در دوران صدر اسلام و حتی زمان هشت ساله جنگ تحمیلی علاوه بر جایگاه عبادی کارکردهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی اقتصادی داشته و موفق عمل کرده و تأثیرگذار بودند.

امروز پیوند و تعامل سازنده این سه نهاد علاوه بر رشد و شکوفایی استعدادهای بالقوه فرزندان در سایه همدلی و وفاق باعث پویایی و هم‌افزایی فعالیت‌های مساجد و مدارس خواهد شد.

مساجد امن‌ترین و مهم‌ترین مکان در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی مثل بزهکاری نوجوانان بوده و باعث کاهش بخش عمده از نگرانی‌های والدین نسبت به آینده فرزندان‌شان و جلوگیری از اختلالات رفتاری مثل پرخاشگری و افسردگی خواهد بود.

مدارس دارای دو رویکرد آموزشی و پرورشی بوده که امکان جداسازی این دو از یکدیگر طبق آیات قرآنی وجود ندارد.

خانواده مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل تربیت و ارتقاء شعور اجتماعی و فرهنگی در جامعه است.

 هر سه نهاد براساس وظیفه ذاتی باید به عنوان یک باغبان زمینه‌ساز رشد اخلاقی، معنوی و مادی نونهالان جامعه باشد.

 با رویکردهای دارای وجه تشابه این سه نهاد بیش از هر چیز و هر زمان برای مسولان نظام تعلیم و تربیت احساس مسئولیت و نیاز به تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی دارند.

مزایای پیوند مسجد، مدرسه و خانواده:

۱. استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود (فضاهای فیزیکی و نیروهای انسانی )

۲. پیوند عملی و کاربردی شیوه‌های تربیت صحیح (هماهنگی و همکاری مطلوب و تأثیرگذار)

۳. پیوند، وفاق و همدلی مساجد با دانش‌آموزان و اولیاء آنان (همسویی و همگرایی )

۴. کاهش هزینه‌های مدارس در پیشبرد اهداف آموزشی و تربیتی 

۵. پیوند اعتقادی با جامعه‌شناختی دانش‌آموزان (بروزرسانی مسائل دینی برای آنان )

راهکارها:

۱. فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌های اجتماعی مثل صدا و سیما 

در خصوص اهمیت و نقش هر سه حوزه برای پذیرش یکدیگر و احساس نیاز طرفینی

۲. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین مسئولان امور مساجد، وزارت آموزش و پرورش با همکاری و هماهنگی انجمن اولیاء و مربیان مرکز

۳. وضع قوانین لازم و حمایتی از طرف مجلس شورای اسلامی و مشخص کردن چارچوب همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف

نویسنده: صفی‌اله ملکی، دکتری جامعه‌شناسی 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر